Pientä sparrausta LVI-yrityksille

29.06.2017

Pientä sparrausta LVI-yrityksille

Jokaisen yrittäjän ja yrityksen – kokoon katsomatta – kannattaa aina silloin tällöin miettiä omaa bisnestään ja kertailla sen peruskysymyksiä. Pienilläkin skarppauksilla voi olla suuri merkitys. Me poimimme tähän muutamia seikkoja alan lehdistä maailmalta. Ja lisäsimme oman vinkkimme: LVI-WaBeK Oy:n SuperService nostaa kannattavuutta. Tähän palveluumme on nyt tullut myös uutta. Tutustu!

Markkinoinnilla ja viestinnällä on merkitystä

Haloo, mitä puhut

Kun asentajaa tarvitaan, asiakas saattaa soittaa useampaankin yritykseen. Kuka palvelee nopeimmin? Kellä on paras hinta? Silloin sen, joka vastaa puhelimeen, olisi kyettävä sitouttamaan asiakas niin, ettei tämä soita enää muualle. Siihen ei riitä ”meidän asentaja soittaa teille heti kun ehtii”. Vastaajan tulisi osata kertoa palvelustanne jotain konkreettista, vaikkapa summittaisen hinta-arvion. ”Tuon tyyppinen tapaus maksaa suunnilleen niin ja niin paljon.” Tai kertoa, milloin pystytte asian hoitamaan (tietysti mahdollisimman pian).

 

Suunnitelmat ja tarjoukset huippukuntoon

Remontteja ja uudiskohteita hoitavan yrityksen on tärkeää kiinnittää huomiota suunnitelmiensa ja tarjoustensa laatuun. Mitä luotettavamman ja kattavamman käsityksen osaamisestanne pystyt jo tässä vaiheessa antamaan, sitä varmemmin kauppa tulee kotiin. Osaatko kuvailla selkeästi ja vakuuttavasti – suusanallisesti tai vaikkapa web-sivuillanne – että yrityksellänne on toiminnassaan jokin prosessi, jonka mukaan työ etenee, ja mistä kaikesta missäkin vaiheessa huolehditte. (Tietysti hommien pitää sitten käytännössäkin sujua luvatusti.) Nosta esiin vahvuuksia, joita asiakkaasi janoavat: putkien maksuton kuntokartoitus sitoumuksetta, takuutyö, pitävä tarjous ja aikataulu, luotettavat suomalaiset asentajat, loppusiivous…

Prosesseja on hyvä tarkastella ja terästää säännöllisin väliajoin – tuloksena voi olla ajan- sekä rahansäästöä. Molempia säästävät sinulle myös SuperServicen palvelut. Jos et vielä niitä hyödynnä, kannattaa tutustua!

 

Tunne asiakkaat, sitouta empaattisuudella

Kuka puhelimeen vastaakaan esimerkiksi päivystysaikaan, hänellä pitäisi olla pääsy asiakastiedostoihin. Kun vakiasiakkaasi pirauttaa keskellä yötä ja kertoo ongelmansa, puhelimeen vastaava henkilö tunnistaa soittajan ja pystyy sopimaan asioista saman tien. Jos taas kyseessä on uusi asiakas, vastaaja voi ottaa hänen tietonsa ja laatia tehtäväkuvauksen valmiiksi asentajille, kun he tulevat paikalle.

Puhelimeen vastaavan henkilön pitää tietysti tuntea lvi-alaa ja osata kysyä asiakkaalta oikeat kysymykset kussakin tapauksessa. Näin asentajat tietävät jo keikalle lähtiessään, minkä tyyppinen tehtävä odottaa, ja pystyvät varustautumaan sen mukaan.

Myös sanavalinnoilla on merkitystä. Jos kotona on särkynyt jotain tai putkiremontti häämöttää, tilanne on asiakkaalle yleensä stressaava. Kulut, aikataulu ja asiasta koituva haitta pelottavat. Empaattinen puhetapa ja oikeat sanavalinnat lisäävät asiakkaan luottamusta yritykseesi. Esimerkiksi sanan ”koti” käyttäminen on paljon henkilökohtaisempaa ja tunteita arvostavampaa kuin ”omaisuudesta” puhuminen.

 

SuperServicestä apua tehokkuuteen ja töiden hallintaan

Kaikki SuperService-palvelut säästävät merkittävästi aikaa verrattuna vanhaan, manuaaliseen tapaan toimia. Työmaan ei tarvitse seisoa tavaranpuutteen takia. Logistiikkakulut pienenevät tuntuvasti, samoin hävikki. Asentajien aktiivinen työaika lisääntyy – ei enää turhaa tavaroiden etsimistä eikä vahingossa tehtyjä vääriä tilauksia.

SuperService-palvelumme myös kasvaa ja kehittyy. Nyt uusinta uutta on Wa’Cont, joka tuo hyvin toimivan varaston työmaalle. Se on täydellinen varasto: hylly, tavarat ja tilausjärjestelmä Ja turvallinen, koska sisään pääsee vain PIN-koodilla ja sinä tiedät, kelle sen olet antanut. Tuotteita on aina juuri oikeaan aikaan juuri oikea määrä, ja tavarat myös pysyvät ehjinä ja hyvässä järjestyksessä. Volyymin seuranta sujuu helposti etänä web-kaupan kautta.

Wa’Contin saa joko omana kaupintavarastona, jolloin maksat vain siitä, mitä käytät. Tai omana varastona, johon ostat tuotteet kätevästi puhelimella. Ensin mainittu versio sopii etenkin isojen työmaiden yhteyteen. Molempien vuokrasopimusaika on vähintään 9 kuukautta. Suosittelemme!

Nina Kannisto, Markkinointipäällikkö LVI-WaBeK Oy


LVI-tukkuliikkeen uutisia!

Tilaa uutiskirjeemme. Saat kätevästi tietoa LVI-alan ajankohtaisista asioista, uutuuksista, tarjouksista, tapahtumista... Täytä ja lähetä lomake – ja se on siinä!